meester Jan
 
 
Mijn naam is Jan van Arkel (Rhenen, 1965). Ik ben beeldend kunstenaar en woon en werk in Amsterdam. En ik geef les! Of beter gezegd: ik coach. Ik vind het belangrijk om uit te dagen, om nieuwsgierig te maken en om leerlingen zelf iets te laten maken. In 1997 begin ik met les geven in het maken van computerspelletjes aan leerlingen van de naschoolse opvang. Inmiddels geef ik les in code en gamedesign aan kinderen vanaf groep 4, jongeren en volwassenen.

netwerk
Het woord 'netwerk' gebruiken we maar al te vaak en te snel. Voor mij is netwerk een vorm/structuur (mode of inquiry). Een manier om via netwerken (mensen, dingen) mijn positie als kunstenaar te onderzoeken. Via mijn werk, door te werken met anderen (scholen, culturele instellingen, medekunstenaars) creer ik een bewegelijk cultureel web waarin ik bemiddel door middel van mijn esthetiek en mijn vermogen om (digitaal) interactief te zijn, en door anderen daarin te betrekken.
Enerzijds, wil ik cultuur ontsluiten door middel van concepten, conversaties en esthetiek; anderzijds, gebruik ik mij eigen visuele taal (mijn tekeningen, schilderijen en glaswerken) om die te scherpen en indien mogelijk in te zetten. Mijn werk werkt daardoor als een membraan: twee polen, n esthetisch en singulier, de ander interactief en communicatief.

code-lab, 3d-lab, art-lab, code-circus
Ik houd van onderzoekend leren en vind het belangrijk dat kinderen nadenken over de manier waarop computers werken. Al je eenmaal door hebt hoe algoritmes werken kan je ze in veel situaties herkennen. Hiervoor gebruik ik educatieve websites zoals code.org. Ik laat zien hoe je bijvoorbeeld van een tekening een toetsenbord maakt. En hoe je met het aanraken van geleidende objecten een opdracht aan een computer geeft. Zo wordt het programmeren een creatieve vaardigheid, net zoals tekenen en spelen met lego. Als er meer tijd is voor verdieping en uitdaging laat ik robots programmeren met Scratch en Python.

gamedesign, concept game art
Bij mijn workshops gamedesign werk ik met het programma GameMaker. Samen met leerlingen maak ik sprites (de programmeerbare figuurtjes in een spel) en achtergronden, animaties en geluidseffecten. Ik leg uit wat een spelletje leuk maakt en hoe elk spelletje is te herleiden tot algoritmes.

Ik ben in 1988 afgestudeerd aan de Vrije Leergangen Vrije Universiteit (VL-VU), Nieuwe Lerarenopleiding te Amsterdam in de vakken onderwijskunde, wiskunde en tekenen. Om mijn vaardigheden als leraar bij de tijd te houden heb ik in 2007 de Digitale Pioniers Academie voor Innovatieve Internet Initiatieven gevolgd. En in 2010 ben ik afgestudeerd als Gamedesign docent aan de Amsterdamse Gamescool.










 
naar boven